blue Who is Me???: Aidiladha...

Followers

Monday 29 October 2012

Aidiladha...

                           #'Ada biskut raya tak?'

         
              Bunyi alarm mengejutkan aku dari pembaringan.Angin subuh bertiup masuk ke dalam bilikku yang suram.Ke dalam bilikku yang menjadi tempat sebagai pusat hibernasiku dan tempat inilah di mana aku melepaskan segala kegembiraan mahupun kesedihan.Masa terus berputar.Aku biarkan saja masa itu berlalu.Hari ini aku ingin menjadi insan yang tabah!Mampukah aku???

              Bunyi nada telefon milik aku kedengaran.Lagu dari kumpulan Hot Chelle Rae yang berjudul 'Honestly' berdendang.Di kaca skrin handphone itu terpamer 'contact number' yang sangat aku rindui pemiliknya!Di saat ini,air mata itu ingin saja mengalir keluar apabila suara pemanggil yang jauh nun di sana kedengaran.Namun cuba ditahan agar menyembunyikan yang hidup aku terseksa tanpanya di sisi!

            "assalamualaikum nak,sihat juga di sana?"
            "wa'alaikumsalam ibu,alhamdullilah Joe sihat saja di sini..."
            "Joe tak pergi solat sunat aidiladha?"
            "Tak sempat ibu,Joe nak pergi kerja lepas ibu calling nie..."
            "Ibu tiada buat persiapan sangat sambut raya aidiladha,lagipun Joe tiada dekat sini juga.Ibu malas nak buat semua tue,ibu tiada mood..."
            "Ibu janganlah begitu nanti Joe sedih ibu berkata begitu..."

             Suara ibu semakin serak di kala perbualan berlanjutan di antara ibu dan aku.Namun aku juga yang tertewas.Ternyata aku insan yang terlalu sensitif.Di saat takbir raya berkumandang,setitis air mata aku mengalir.Bukan direka tetapi hadir sendiri tanpa dipaksa rasa itu menerpa.Perbualan itu terhenti seketika sehingga aku meminta izin untuk mematikan panggilan itu.

            "Nanti ibu kirimkan Joe kuih raya yang ibu telah buat sedikit untuk family datang rumah nanti..."Hati aku semakin sebak.Seperti ingin saja jantung ini luruh detik itu.
            "Joe tiada rasa kuih raya lagi walau sebiji di sini ibu..."Air suci itu semakin deras mengalir.Entah untuk dan mengapa air itu ingin mengalir ketika itu.Suara aku tenggelam timbul apabila berkata pada pujaan hati aku itu...

           Orang ramai berpusu-pusu menuju ke destinasi yang harus ditujui saat itu,tidak seperti aku!Aku memerhatikan beberapa helai daun sebuah pohon yang gugur ke lantai bumi di mana tempat sang gagak bermain dan bergurau senda yang terletak berdekatan perhentian bas.Sunyi seketika kawasan yang sibuk pada hari semalam waktu ini.Aku membawa hati yang malas.Pertama kali merasakan perasaan seperti ini!Mesej aku baca dari seorang sahabat.

          'Selamat hari raya aidiladha juga.Joe,kau mahu tahu,kami stay di satu tempat yang mana kami tidak dengar jelas takbir raya.Kami takut perasaan lain menerpa ke dalam lubuk hati kami.Kami ingin melupakan seketika hari ini.Membiarkan ia berlalu jauh di belakang kami..."Aku membiarkan mesej itu tidak berbalas.Takut aku tersentuh lagi saat itu.

          Huh,apa semua ini?Mengapa???Mengapa ini yang harus terhitung di minda kolot ini?

          Roti telur dan kuah kari tanpa ayamnya menjadi alas perut  yang mungkin bisa aku merasakan kari yang lebih sedap pada saat ini andai aku di tanah tumpah darahku sendiri(semua kedai makan tutup ketika ini).Namun aku bersyukur,aku telah diduga sebegini!Mampu dijadikan pedoman,mahupun kenangan di hari mendatang.Walaupun apa yang dirasa sangat perit di lubuk hati.Tersentuh sedikit ketika bibir berbicara dengan seorang sahabat rapat sebelum menjamah makanan hari raya itu.

                                                       (roti telur+milo panas=sedih).

        "Joe,aku tak jalan dengan kawan-kawan di 'hometown' kita nie...tiada yang ingin membuat perancangan untuk 'gerakan ziarah'!Ah,mum aku ada buat salad buah nie untuk kau.."dia tergelak,sengaja hendak menyakat aku.

       "Aik,macam perli nampak,mentang-mentang aku kerja dan jauh dari 'hometown'..."dia semakin galak ketawa pada saat itu.Namun hati aku terharu saat itu.

       'Penting sangatkah aku dengan sahabat-sahabat atau sahabat aku itu ingin menyedapkan rasa hati aku yang perit itu?'Namun aku bersyukur punyai dan menemui beberapa sahabat yang masih menganggap aku sebagai insan agak penting di dalam hidup mereka...

       Apapun yang terjadi aku redha.Aku yakin semua itu berhikmah.Mendewasakan otak aku yang kebudak-budakan ini.Aku ingin jadi insan yang bisa dibanggakan oleh Bumi!
IMPOSSIBLE IS NOTHING!!!

          

          

            

3 comments:

Gillette Flores said...

Jauh lagi perjalanan kau Amar. Atau mungkin perlu aku panggil kau Joe? ;)

Benda2 beginilah yang buatkan kau makin tabah, matang dan makin menghargai kehidupan, orang/benda yang kau sayang. Sungguh.

Selagi kau punya hati yang ikhlas, insya-Allah, hati kau sama kuatkannya dengan keihlasan kau :)

Unknown said...

hahaha..gill panggil amar jak...
lagi smart...hehehe...
joe watak illusi aku hakakakak...
iya itulah...bnyaklagi yang bkalaq tempuhi...
thanx...:)

ஜ miss klanika ஜ said...

amboi anak yang baik ni . pesen rindu ke ibu sampai nanges gitu . baik betei .