blue Who is Me???: Jiwa kacau???

Followers

Saturday 13 October 2012

Jiwa kacau???

                  #Nescafe peneman jiwa,penyegar minda


             Setiap kali manusia ingin memberi nasihat padamu hanya ayat ini sahaja yang mampu kau dengarkan...

             "Sabar,dugaan dunia..."

             Kau sudah fed-up.Terlalu penat  dengan nasihat itu yang masuk ke dalam gegendang telingamu.Kau tahu itu semua,tidak perlu orang perkatakan.Jikalau kau tidak bersabar,sah-sah kau naik ke tingkat 20 pangsapuri itu dan kau junamkan dirimu ke bawah.Kau tahu itu semua.Kau masih ingat pada yang Satu!Bukan sombong,cuma nasihat itu sahaja tidak akan bisa menyelesaikan semuanya masalah yang kau tanggung!
 
            Aku tiba,kau berikan aku senyuman yang sangat menyenangkan.Terfikir sejenak,jikalau aku berada di dalam duniamu yang kau pijak, adakah aku mampu tersenyum lebar sebegitu lagi?Andai masalah sudah menindih aku seperti guni-guni yang berisi pasir seperti yang kau rasakan itu?Aku dengar sahaja pun masalah yang tersembur itu,kepala aku sudah pusing.Hingga aku hilang jauh dibawa khayalan!

          "Aku tak da makan lagi nie Joe,cuma air nescafe saja dari semalam peneman jiwaku.Seleraku tumpul dek masalah itu..."

           Aku tersentak.Di hadapanku juga saat ini adalah segelas nescafe yang tinggal separuh.Masih kau ingin nescafe itu sebagai penemanmu saat episod hidup berada dalam babak yang sangat menyakitkan.

          "Aku bercinta dengan wanita dari seberang menguji ketabahan aku sepenuhnya Joe.Keluarga menjadi penghalang.Mengatakan bahawa aku mencintainya hanya kerana mengikut nafsu semata-mata.Kini dia di tahan pihak berkuasa di lapangan terbang.Mereka mengatakan bahawa passport bakal makmumku belum KIV lagi.Aku belum tatap matanya lagi.Aku belum lihat wajah lembutnya lagi.Dan aku belum rasa manis senyumannya lagi.Besarnya dugaan percintaan kami walaupun niat di hati sudah ingin menjadi imam tetap di masjid yang ingin dibina nanti..."

          Aku lihat pada wajahmu terpamer satu keikhlasan.Cinta yang kau ingin sanjung hingga ke pelamin ternyata suci.Aku terharu,ternyata kau adalah lelaki sejati yang tidak melepaskan tanggungjawabmu sebagai bakal imam padanya.Air matamu terasa ingin gugur.Namun,tidak kau ingin jatuhkannya walau sekalipun.Bukan sebab ego,tapi kau sudah berjanji.Air mata bukan penyelesaiannya.Aku tidak sepertimu.Nyata berbeza bagai langit dan bumi.

        Semua berhikmah.Niat yang baik sengaja dibanyakkan dugaan.Allah ingin mencuba sejauh mana ketakhwaan itu ada pada diri.Untuk menyedarkan bahawa ada yang bisa membantu di atas sana!

       ALLAHUAKBHAR!

          

           

No comments: