blue Who is Me???: Coretan si Encik Penyu!

Followers

Friday 7 September 2012

Coretan si Encik Penyu!

                              #Mampukah aku survive?

            Angin yang bertiup melupakan seketika memori yang aku kini berada di
perantauan.Melupakan seketika masalah yang aku sedang hadapi dan melupakan seketika tujuan aku berada jauh di bumi orang.Angin lembut itu mengingatkan aku pada hometown yang terasa baru saja aku tinggalkan 'sesaat' lalu.Sesaat yang seksa terasa di dalam benak.

           Kini aku percaya akan kata-kata manusia yang sudah berkilo-kilo merasa garam di dalam hidup mereka.Hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri,tapi hujan batu itu juga yang tetap jadi pujaan hati sampai kemati!Aku 100% telah mempercayai kata-kata itu.Tiada lagi keraguan di dalam lubuk hati.

           Tika ini aku adalah seorang perantau (Layakkah aku bergelar perantau?).Tiada sesiapa yang rapat di dalam hidup yang menemani saat ini.Tika ini juga,sesiapa pun yang bergelar perantau di dunia ini harus survive tanpa pedulikan orang lain.

          Aku berharap agar aku tidak ter 'evolution' dengan budaya yang aku bakal temui.Seperti teori evolusi yang dilakukan oleh Darwin Wallace's sebelum membangkang teori evolusi yang dilakukan oleh Lamark's.Evolusi bergantung pada apa yang ada di sekeliling pada saat itu.Semua mempengaruhi!

         
          Jauh lagi aku berjalan,jikalau aku tidak bardaya,aku sanggup merangkak!Memang saat ini aku harus menimbah pengalaman hidup dngan lebih dalam.Merasa jatuh bangun dalam kehidupan!Ya,inilah takdir yang harus aku tempuhi.Allah telah menentukan segalanya,tinggal kita saja yang mulakannya.


Kawan 1: Joe,aku tidak ingin balik ke melaka,di sana aku harus hidup seorang dan survive sendiri2x...Jikalau boleh,aku ingin terus di sini...

Kawan 2: Joe,aku lebih selesa di hometown kita nie,makan or tidak aku tetap rasa bahagia.Tapi kalau di bumi orang,kenyang pun macam tak kenyang.Hmmm...

kawan 3: yala..yg pnting pndai jga dri d sna sbb byk dugaan..aq yg baik nie pun ble tpengaruh,apatah lg kw yg lbih baik dr aq..hahahah
ble jgk bha hdup sna,cma tahan hati la..heheh

              Apa-apa pun bakal terjadi,hanya Allah tempat aku berharap.Salam jumaat semua...:)
            

2 comments:

rhm slzr said...

10 hb kan kau fly? jaga diri mar..

Unknown said...

iya ma...
thanx...
ada umur pnjang jmpa lgi kita d sndakan heheh...
kalo ko pi johor,datang ko kL..hahaha