blue Who is Me???: Hijau+Ungu+Kelabu = Cantikkah warna itu?

Followers

Saturday 16 March 2013

Hijau+Ungu+Kelabu = Cantikkah warna itu?




                         # Inikah takdirku?

              Lagu yang berjudul hampa dari nyanyian penyanyi Ari Lasso aku matikan. Mengingatkan aku pada cerita lalu. Cerita biasa yang mungkin bukan cerita popular di dunia ini. Bukan cerita politik mahupun cerita artis antarabangsa,tetapi cerita insan biasa sebagai hamba Allah...

             Angin yang bertiup menenangkan sementara perasaan diri yang berkecamuk. Pengangkutan laut yang aku naiki itu bakal meninggalkan bumi di mana aku dilahirkan, malahan dibesarkan sebagai remaja jati negara tercinta. Perlahan pergerakan feri saat ini. Aku hanya menatap air laut yang berwarna hijau-kebiruan itu. Geloranya hanya sedikit,namun gelora hati ini,hanya Tuhan saja yang mengetahui. Air mata gugur sekali lagi. Kosong,kosong,kosong bekalan air suci itu!

             Baru berapa jam aku tinggalkan semua kenangan hidup di tanah bumi itu,aku sudah jadi seperti ‘kucing kehilangan anak’. Pelbagai andaian aku bayangkan tentang di bumi seberang yang aku belum sesuaikan dengan jiwa ini. Teringat dan terbayang memori bersama sahabat-sahabat yang selalu menjadi peneman keberlangsungan hidupku. Ya,inilah takdir yang aku harus hadapi. Apakah hikmah ini semua? Jiwa aku kacau.

             Suasana kelas saat itu sangat senyap,semua fokus menghafal nota-nota sejarah yang dikehendaki oleh seorang guru.

             “Siapa lagi yang masih belum ada kad pengenalan di dalam kelas nie?” Saat itu semua tersentak. Entah mengapa persoalan itu yang di timbulkan oleh seorang guru yang dihormati.

             “Angkat tangan tinggi-tinggi siapa yang belum ada?” Suara itu sekali lagi memecahkan keheningan kelas. Aku yang duduk di baris belakang melihat kehadapan. Perlahan-lahan tangan aku angkat. Ada empat tangan yang terangkat dari empat individu manusia yang berbeza termasuk diri ini. Aku lihat pada Ads,Yus dan Ana mereka nampak tegang pada wajah mereka. Ya aku tahu aku nampak cool pada semua insan, tapi hati ini hanya Allah yang tahu apa sebenarnya gelora hati ini. Lukisan watak komik pada buku catatan milikku aku lihat. Watak komik itu senyum aku lukis,aku renyukkan!

              “Cikgu rasa tak perlulah kamu study baik-baik,sebabnya kamu takkan kemana-mana jugak lepas nie. Dan yang pastinya,itu pasti menyakitkan. Apalah makna dapat result baik kalau sekadar jadi tatapan tanpa boleh digunakan?” Kata-kata yang dilemparkan itu lebih menyakitkan berbanding masa hadapan yang bakal aku tempuhi yang mana tiada seorang pun mengetahuinya lagi.

                “Okeylah,kamu sambung study,cikgu ada hal di bilik guru.” Apakah ini semua? Aku sakit, sakit yang sukar untuk disembuhkan. Sakit hati pada seorang paengajar! 

                Hujan yang turun menghilangkan aku pada imbasan masa lampau. Titis-titis air dari langit mengajak aku untuk mencari tempat perteduhan di feri itu.

                 “Sardi,jangan lupa pada kami ya kalau kau dah jauh nanti. Kalau ada apa-apa just mesej atau call je ya. Nanti datang rumah jumpa mak dulu sebelum kau belayar.” Suara itu yang aku dengar saat terakhir aku menjejaki sekolah menengah di bumi itu. Suara ija, sahabat selaku keluarga angkat aku saat keluarga asal aku sudah pergi terlebih dahulu pulang ke tanah nenek moyang aku. Aku hanya mengangguk pada suara itu. Sapaan-sapaan yang lain turut aku telan walaupun perit. Wajah-wajah itu masih tersimpan di dalam hati ini. Memang sukar menerima momen itu saat semuanya tidak dirancang di dalam minda.

                  Mesej terakhir dari sahabat-sahabat aku padam. Ingin membuang rasa berat hati bertandang.

                  “Apa yang mahu dikhayalkan lagi tue Sardi? Apa yang terjadi adalah ketentuan dari Allah. Semua yang terjadi adalah yang terbaik yang telah Allah nampakkan pada kita. Semua berhikmah. Jangan disedihkan masalah yang terjadi nak.” Bahu aku dipegang,sapaan dari pakcik Amit,seorang hamba Tuhan yang membawa aku pada kedua orang ibu-bapaku.

                   Air mata ini gugur lagi. Aku peluk susuk tubuh itu.

                  “Jangan nangis nak, yakin pada Allah. Andai kau merindui mereka,sahabatmu,kau doakan saja mereka sentiasa dalam keadaan yang baik dan sihat.” Belakang aku diusap agar mentertenteramkan emosiku saat ini. Aku hanya mengangguk. Apa pun terjadi,aku bersyukur pada yang Maha Esa. Dugaan yang mematangkan diri ini. Inikah warna hidup aku? Warna hijau+ungu+kelabu= Gelap?



                                                            -TAMAT-
           

No comments: