blue Who is Me???: Sarkastik atau Retorik? Bukan!

Followers

Wednesday 23 October 2013

Sarkastik atau Retorik? Bukan!

Aku Hanya Menumpang!


Aku di tanah ini hanya menumpang. Mengabdikan diri untuk terus mencari keberlangsungan hidup. Entah angin mana yang menerbangkan aku sehingga ke daratan ini. Andai diimbas kembali seperti satu mimpi yang aku masuk buat seketika dan aku adalah watak utama dalam mimpi tersebut. Sedar saja aku dari tidur yang lena dan bangkit dari pembaringan aku sudah berada di sini dan jauh dari keluarga, sahabat dan juga daratan yang selalu buat aku tertawa walaupun dulu aku keji dengannya. Aku tidak mampu menghasilkan ayat sarkastik, dan aku juga bukan dalam keadaan yang retorik, tapi ini seperti satu… (Sukar untuk aku perkatakan. Lidah terasa keluh, tangan seperti ingin jadi kaku dan hati terasa dirobek andai aku meneruskan kata itu!)

Aku ingin ketawa sepuasnya! Ketawa mengejek pada diri-sendiri! Apa tujuan aku sebenarnya datang ke sini ; daratan ini? Adakah sudah terlalu jauh aku tersasar dari niat asal untuk apa aku muncul di tanah tumpangan ini? Sungguh sadis! Aku bukan budak terpelajar, bukan juga dijemput untuk mengisi kekosongan jawatan yang diberi kerajaan sehingga sanggup berlari mencari hidup sejauh ini, tapi aku hanya insan yang kosong, tiada apa yang mampu dibanggakan dan hanya mampu mencari secebis hidup seperti orang yang hilang arah di tanah ini! Di sini aku tidak diperlukan. Di sini juga aku tidak tumpah seperti parasit di hujung celah kehidupan.

Apa arti air mata yang terus jatuh dari birai mata? Untuk apa? Untuk meminta simpati kepada insan lain? Ugh! Maaf, aku hanya meminta simpati pada Sang Penguasa! Dia yang berhak total kepada hidup ini! Aku hamba kepada-Nya walaupun bukanlah yang terbaik di sisi-Nya.

Jangan terlalu mengharap pada insan lain? Aku ingin ketawa besar lagi. Kali ini, aku ingin ketawa cuba mempersendakan diri-sendiri. Ayat itu terpalit pada batang hidungku sendiri. Sesungguhnya aku terlupa, manusia sangat rapuh dari segala aspek termasuk diri ini. “Aku yang dulu, bukan yang sekarang!” Ini ayat yang sangat sinis buatku! Senang manusia berubah dengan semertanya. Senang manusia jadi bukan dia yang dulu masa kita kenal di permulaan waktu. Tapi kenapa dia memberi harapan kepada diri ini andai dia sendiri tidak mampu melunaskan dan meneruskan kehidupan seperti yang dulu? Ini yang dinamakan, kau sedang di’hanjingkan’!

Nevermind kata orang puteh! Andai jalan itu bukan jalan milik hidup ini, ada lagi jalan lain yang pasti terbaik. Aku  bungkam! Minda minta ingin di’restart’ semula. Tapi bagaimana? Pulang semula ke jalan yang Dia izinkan!

Sigh!



2 comments:

ZaBeLLa said...

keluh=kelu...... typo2... elakkan ye novelis! ni luahan ka? aigoooooo ku ingatkan panjang..... pestime rasa pindik karanganmu...... :D nda pa mar.... teruskan usaha... bumi Sang Pencipta amat luas...... k......

Unknown said...

Bukan... sesaja tulis... haha.. iya kelu... terlebih letak huruf 'H' heeeee....