blue Who is Me???: Di manakan ku cari ganti?

Followers

Saturday 29 December 2012

Di manakan ku cari ganti?

                              #Bertakhta di hati...


            Kesibukan manusia di majlis perkahwinan Awira dan Syikin sudah tidak terasa. Mungkin semua hamba Tuhan sudah membawa haluan masing-masing di kala malam sudah lewat sebegitu. Sang pengantin sudah berada di kamar baru yang telah disediakan untuk mereka. Raja sehari sudah dilaksanakan. Perkahwinan itu bukanlah atas cinta namun atas pilihan keluarga masing-masing. Namun persetujuan diterima oleh dua insan yang langsung tidak pernah kenal antara satu sama lain.

           "Mengapa kau ingin berkahwin dengan aku?" Tanya Syikin apabila mereka sudah baring bersebelahan di katil king size yang dihiasi bunga-bunga di sekeliling. Cadar yang berwarna merah hati menambahkan suasana romantik ditambah lampu yang agak malap. Namun hati Syikin terus berdegup kencang.

            "Boleh tak awak panggil saya dengan panggilan yang elok? Sayakan sudah bergelar suami awak. Tak manis orang dengar Syikin panggil guna aku-kau. Lagipun Awira mengawini Syikin atas terima akan ketentuan dari-NYA. Awira tahu yang Syikin tak..." Belum sempat Awira menghabiskan ayatnya,jari Syikin menyentuh bibir Awira tanda agar tidak menghabiskan kata-katanya itu.

            "Tolong jangan habiskan kata-kata itu. Walau aku tidak kenal akan siapapun bakal suamiku,namun aku sudah bersedia menerimanya walau seadanya. Hati ini aku simpan hanya untuknya seorang. Seburuk manapun suami yang aku bakal temui aku terima. Dan suami yang aku punyai kini berada di depan mata. Mana mungkin hati ini membiarkan rasa itu timbul untuk orang lain selain dia dan mana mungkin secebis rasa ini tidak terbuka untukmu wahai suamiku!" Awira memandang Syikin dengan hati yang sangat sayu. Terharu mendengar kata-kata dari isterinya itu. Dipegangnya tangan halus isterinya itu. Ditatap lama muka penyeri hidupnya itu mulai malam indah ini.

            "Adakah ikhlas kata-kata isteriku nie?" Dicuit dagu milik Syikin dan muka Syikin berubah menjadi merah,tanda malu-malu kucing diperlakukan sebegitu.

            Kepala Syikin kini berada betul-betul di atas dada Awira. Terdengar akan degupan jantung suaminya itu. Irama yang sangat disukainya kini. Tangan Awira terus sahaja mengusap rambut milik Syikin dengan penuh kasih sayang.

           "Syikin nak panggil Awira dengan gelaran Bie boleh tak? Lagipun Syikin tak biasa sangat panggil abang-abang nie,terasa janggal sedikit." Syikin mengangkat kepalanya melihat suaminya itu. Senyuman diberikan pada Awira.

           'Sungguh manis senyuman isteriku ini.' Bisik hati Awira.

           "Panggillah apa sahaja, yang penting darling Bie nie suka."

           "Dan janji dengan Syikin,jangan pernah lupuskan cinta yang Syikin kini mulai semai untuk Bie. Jangan pernah untuk pergi meninggalkan hati kecil Syikin ini. Boleh Bie?" Dahi Syikin dikucup dan nafas turun naik dari Awira terasa. Menghangatkan suasana malam yang sangat tenang dan romantik itu. Tiada lagi yang bisa menghalang cinta mereka berputik di kala malam masih muda ini. Dua jiwa kini bersatu,bersatu dengan izin dari Tuhan yang Maha Esa.

3 bulan berlalu...

           Percintaan mereka kini semakin membara. Ibarat burung merpati yang akan terus setia dengan pasangannya walau apa pun terjadi. 

           "Sayang Bie nie jaga kesihatan ya. Doktor kata Syikin sekarang 3 minggu pregnant. Bie nak outstation ke Perak esok. Bos Bie arahkan Bie pergi tinjau tapak untuk buat perumahan di sana. Jangan suruh anak kat perut tue nakal-nakal ya. Papa nak kuar keja kata ya." Syikin memegang pipi suaminya. Ditatap sayu wajah itu.

           "Bie jaga diri di sana nanti. Pandu perlahan kereta tue." Syikin memeluk badan Awira.

           " Lagipun Syikin tak sedap hati Bie pergilah." Awira mengangkat muka Syikin agar dia dapat melihatnya dengan jelas.

           "Sayang don't say like that please. Allah yang tentukan segalanya. Dan andai Bie dah takda lagi nanti di rumah,jaga anak dan diri dengan baik k. Bie akan selalu merindui sayang Bie nie."

           "Bie!" Air mata Syikin jatuh ke pipi. Awira memeluk erat isterinya dan menyapu air mata itu dari pipi yang selalu dikucupnya. Inilah kali pertama suami tersayangnya akan outstation selepas mereka bergelar suami isteri. 

                        *                                              *                                           *

           Sudah tiga hari Syikin tidur bersendirian tanpa merasa pelukan suaminya. Rindunya tidak dapat disangkal lagi. Hati ingin sahaja pergi melihat keadaan suaminya walaupun baru petang tadi suami tercinta menelefonnya. Saat mata baru saja ingin ditutup untuk menjamah mimpi-mimpi indah,bunyi telefon bimbit miliknya berdering.

           "Helo, ini siapa?"

           "Hospital? Accident? Suami saya maut dalam kemalangan? Ini bukan salah numberkah? Please jangan bergurau mengenai hal ini." Seketika suara panggilan itu didengar,tangannya bergetar. Telefon yang dipegangnya jatuh menghempas lantai bilik apabila mendengar penjelasan dari pihak yang menelefonnya itu. Nama dan kad pengenalan milik suaminya disebut tadi 100% adalah betul.

           Syikin terduduk di tepi katil. Badannya menggigil mendengar berita buruk suaminya itu. Air matanya kini semakin deras mengalir.

         'Ya Allah,dugaan apakah yang kau berikan padaku?' Bisik hatinya mengganas.

         "Bie,mengapa tinggalkan Syikin? Bie dah janji akan jaga Syikin sampai ke akhir hayat? Mengapa tak tunaikan janji itu? Siapa yang nak jaga Syikin nanti? Bie tak nak tengok anak kita nie lahirkah? Bie kejam! Kejam!" Syikin menjerit di dalam bilik itu. Entah pada siapa dia lontarkan bicaranya. Suasana bilik dilihat suram pada saat itu. Syikin menutup mukanya dengan tangannya mengharap agar jiwanya akan tenang. Berketar-ketar bibirnya menahan sebak.

          "Bie, Syikin merinduimu! Hati ini sentiasa hanya untukmu. Syikin tak tahu,di mana lagi boleh Syikin cari penggantimu? Janganlah tinggalkan syikin! Bie tak nak jumpa Syikin lagi kah???!!! Jangan biar hati ini sepi tanpamu menemani." Air mata itu semakin deras mengalir. Empangan suci itu akhirnya pecah setelah sekian lamanya tersimpan rapi.

                                                             -TAMAT-

              

                 

2 comments:

puteri jalanan a.k.a annur said...

hmm...beginilah hidup kan Amar?kita sangka panas sampai kepetang,tak sangka hujan pula ditengahari...sebagai manusia mmg fitrah,kita akan mengimpikan sesuatu yg indah...tapi tuhan lebih mengetahui apa yg terbaik utk kita...sabar,redha dan tabah itu ubat utk jiwa...

Unknown said...

betul tue annur,tapi bukan smua mampu menerima sesuatu dengan mudah...
so kalau bgitu perbetulkanlah niat... huhuhu