blue Who is Me???: Bidadari atau Pari-pari? Hehe

Followers

Thursday 7 March 2013

Bidadari atau Pari-pari? Hehe



                                                        No,Aku Mahu Kahwin!

‘Aku tak percaya pada perkahwinan!’
              
          “Hei Kim,tak nak join kita orang minum dekat restoran bawah office ke? Marilah,tak lama. Kejap je.” Konsentrasi aku pada kerja yang aku buat hilang serta-merta apabila hamba Tuhan yang menegur aku tanpa ada mukadimah terlebih dahulu. Aku pandang pada susuk tubuh yang berdiri betul-betul di hadapanku saat ini. Amirul. 
           ‘Isykk,orang nie,potong stim betul!’
           “Kalau iya pun jangan ah tegur aku dari belakang macam gitu. Terkejut mak tau! Gugur peranakan I. You nak bertanggungjawab?” Aku buat gaya selamba. Amirul tergelak. Kay yang berada di meja hujung menjeling pada aku. Mungkin dia menyangka aku copy paste ayat yang selalu digunakannya. Hmm,mungkin juga. Tersenyum sendiri.
            “Eh,cepatlah. Nie nak join ke tak nie?” Amirul mengulang pertanyaannya pada aku.
             “Kalau tak nak aku blah.” Perlahan kakinya melangkah meninggalkan aku.
             “Hey,tunggu ah. Aku nak join jugak. Dari duduk terperuk di dalam ofis nie tatap muka si Kay. Baik aku join kamu. Tunggulah Mak kejap!” Segera aku berdiri dan mengambil barang yang penting untuk dibawa.
              “Amboi mulut kau sekarang nie Kimi makin lancang. Kang aku cili mulut tue baru tahu! Kau tak perasaan yang aku nie penyeri ofis nie tau.” Kay bersuara apabila aku sengaja menguatkan suaraku sebentar tadi. Aku berlalu meninggalkan Kay si lembut keseorangan sambil melepaskan riak muka seolah-olah seperti ingin muntah. Dia menjeling sekali lagi pada aku. Aku tak kisah!
               ‘Penyeri konon,menyampah!’

        *                                                  *                                                              *

               Saat aku dan rakan sekerja yang lain rancak bergurau-senda,mata aku terpaku pada seorang wanita yang tengah duduk selang dua meja dari meja kami. Bila dia duduk di situ pun aku tidak pasti. Mustahil juga bidadari jatuh dari atas langit. Andai dia jatuh dari atas langit pun terpaksa juga dia lalu di depan pintu restoran ini. Malahan andai dia bidadari sudah tentu bersama gaun kembangnya. Aku tertawa sendiri.
                 “Hei,apasal tersengih-sengih nie? Kena rasuk erk?” Jim menegur aku saat aku sibuk melayan perasaan dan khayalan aku yang telah terbang ke dunia yang hanya ada aku sahaja.
                  “Owhhhh, rupa-rupanya dari tadi kau tak dengar apapun yang kami bualkan,kan?” Sambung Jim pada aku. Namun aku masih tidak dapat detect perbualan yang dia sampaikan itu.
                  “Kimi!” Jerit Amirul sambil menepuk belakang aku. Hampir saja aku terjerit di restoran itu. Semua melihat pada gelagat kami. Termasuk si pari-pari idaman aku. Aku terpaku apabila matanya melihat pada aku dan menguntumkan senyuman paling menawan. Tidak pernah aku jatuh cinta pada pandangan pertama seperti ini.
                   “Eh,apasal nie? Buat orang terkejut?” Aku cuba menarik muka pada Amirul.
                    “Aik,nak marah Mirul pulak? Yang kau melayang jauh entah ke mana why sayang? Jim bawa Kim bercakap pun  Kim tak layan. Mengapa nie sayang?” Amirul membuat gaya bapok dengan memegang muka dan janggutku. Aku menepis. Air sirap itu aku teguk. Semua mereka tertawa,tapi aku biarkan saja. Aku lihat pada meja si pari-pari,dia telah tiada di kerusi tersebut. Yang hanya aku lihat adalah gelas shake bekas santapannya.
                     “Cari siapa tue cayang? Awak curang ah Kimi!” Amirul memukul bahu aku sekali lagi dengan gaya makhluk yang di tirunya sebentar tadi.
                     “Isykkkk, Mirul dah ah. Stop it! Rimaslah Kim tengok. Disgusting.” Aku tersenyum.
                     “Itu Azira. Kerja sebagai designer di ofis tingkat 5 seblok dengan kita. Tak lekang mata kau tengok dia dari tadi. Jatuh cinta ke Encik Kimi?” Safwan bersuara di hujung sana.
                      “Masih single lagi tue.” Sambungnya lagi sambil tersenyum sumbing.
                       “Eh manada aku jatuh cinta. Just tengok dia bab tak pernah pun tengok dia sebelum nie. Nak kenal jiran baru saja.” Aku tersenyum lagi. Panjang senyuman aku kuntumkan.
                       “Kalau tak jatuh hati,taklah sampai senyum macam tue.” Cakap  Jim pula kepadaku.
                      ‘Adui mereka nie sibuk sangatlah…’
                       Tapi aku juga pelik akan perasaan yang wujud ini. Selepas aku dikecewakan oleh bakal isteri aku dengan curang terhadap perhubungan yang kami bina,aku sudah mula jijik terhadap wanita. Malahan perkahwinan juga aku tidak percaya pada sistemnya. Tapi aku memang bodoh,terlalu ikutkan perasaan. Aku telah jauh dari mempercayai fitrah dunia. MasyAllah!

       *                                                 *                                                    *

                        Sudah seminggu aku perhatikan bidadari impian hati aku. Coklat shake dan pancake strawberry terus menjadi penemannya pada setiap hari. Malahan meja yang sama menjadi pilihannya. Dalam seminggu itu juga,aku tidak perlu di ajak untuk turun ambil tea break oleh Amirul mahupun Jim malahan aku yang mengajak mereka untuk mengambil tea break setiap hari. Ya aku sudah gila,termakan dengan kata-kata sendiri yang mana tidak ingin jatuh cinta pada sesiapa lagi. Ternyata Tuhan itu Maha Berkuasa.
                        “Eh, mana bidadari hati aku? Dia tak minum petang ke?” Aku tercari-cari kelibat hamba Tuhan itu di restoran yang biasa menjadi sebagai port lepak. Ternyata ia hanya membuatkan aku hampa. Tapi mengapa aku harus merasa sebegitu? Perlahan kaki aku melangkah. Aku jalan perlahan dan tidak mempedulikan semua masyarakat di sekeliling pada saat ini. Aku singgah ke 7eleven. Coklat bar aku rentap.
                       “Mengapa sedih nie encik?” Aku menoleh pada sapaan tersebut. Pandangan mata bertentang. Jantung mula berdetak saat mata menhantar pandangan tersebut ke minda dan sistem adrenalin badan meningkat secara mendadak.
                       “Tak minum petang ke encik?” Aku tergagap atas sapaan itu sekali lagi.
                      “Taaakk. Eh,bukan nak. Nak pergi minum ah nie. Tapi tak de teman nak minum.” Balas aku perlahan.
                     ‘Adui,hati tolong jangan berdebar terlalu kuat. Kau tak kasihan pada tuanmu ini ke?’ Body language semakin tidak dapat dikawalkan dek minda. Kau tahu ke apa itu ‘body language’ Mr.Kimi?
                     Suasana restoran Mak Nik pada saat ini lenggang dari kelibat-kelibat pekerja pejabat yang bertapak di kawasan metropolitan ini. Rakan sepejabat aku juga sedang sibuk menguruskan kerja masing-masing yang harus di submit secepat mungkin kepada bos besar. Air yang aku pesan sebentar tadi aku gaul perlahan-lahan. Capuccino panas.
                    “Ini first time kita berbual sebegini bukan encik?” perbualan pembukaan dari wanita tersebut.
                    “Eh,panggil Kimi sahaja. Tak perlu skema sangat k.” Balas aku.
                    “Kimi? Manja nama tue. Aku just panggil Ira okey.” Aku rasa telinga aku dah jadi merah sepenuhnya. Malu rasanya.
                    “Aku selalu perasaan yang Kimi selalu perhatikan Ira. Mengapa ya?” Persoalan itu sekali lagi menyebabkan paras panas telinga aku tidak jatuh suhunya. Aku tidak mampu terjawab persoalan itu. Matanya aku tidak tatap sepenuhnya.
                    “Kimi jatuh cinta pada Ira ya?”
                    ‘Huh,prsoalan apakah ini wahai wanita? Mengapa kau mempersoalkan ayat itu? Adakah kau bisa membaca hati manusia lain sebenarnya? Ataupun kau adalah bidadari seperti yang aku jangkakan?’ Bicara hati terus menyelubungi jiwa. Ternyata aku tidak fokus padanya saat ini.
                   “Kimi? Owhhh,Kimi? Encik Kimi!”
                   “Ya aku jatuh hati pada kau Ira,aku ingin jadikan kau kekasih hati aku. Hati ini hanya akan aku beri untukmu Ira!” Aku terbangkit dari kerusi tersebut dan ayat itu yang aku tersembur apabila Azira memanggil aku  dengan nada yang agak kuat apabila aku tidak mampu memberi fokus padanya. Mukanya berubah merah setelah ayat itu yang keluar.
                   "Ehhh,duduklah. Malu orang tengok." Ira menarik tangan aku meminta agar aku segera duduk.
                   “Opppsss sorry,aku tak sengaja terlepas cakap. Memang perangai aku begitu kalau aku terkejut sangat.” Balas aku padanya. Aku tertunduk malu.
                   “Tak pa,dah lama aku tahu. Sebenarnya Amirul tue kazen aku. Dia dah story segalanya pada aku. Dia sengaja merahsiakan pada kau tentang perhubungan kekeluargaan kami ini. Nak tengok kau ikhlas atau tak. Ternyata kau memang serius nak kenal dengan aku bukan?” Aku hanya mampu mengangguk padanya namun hati aku menyumpah. Tergamak punya kawan tak kenalkan dengan aku pada cousin dia yang macam bidadari nie dari dulu lagi.
                   “Andai Kimi serius,Ira nak Kimi masuk meminang selepas tiga bulan perkenalan kita ini bermula saat nie. Setuju? Kita tak perlu bercinta,kita hanya akan bercinta apabila kita sudah kahwin. Cerita kita adalah sama. Dikecewakan saat perkahwinan ingin datang bertandang. Mungkin jodoh bukan milik kita saat itu.”
                   ‘Mirul ceritakan segalanya pada Ira? Tak guna punya member. Aku gesek ah kepala kau nanti.’ Aku tersenyum sendiri.
                   “Ira serius ke nie?” Balas aku padanya.
                  “Nampak Ira macam bergurau ke wahai Encik Hakimi bin Syazrin?” Dia senyum lebar pada aku. Hati aku berbunga-bunga. Aku seolah-olah bulan jatuh keriba.
                  ‘Nama full aku pun dia tahu? Ah,tak kisah ah yang penting aku happy sekarang nie! Yahooooo… Aku bertemu sang bidadari hati. Aku akan berkahwin. Aku ingin tarik semula ayat aku yang dahulu tue yang mana aku tidak mempercayai perkahwinan.’
                  “Tapi dengan satu syarat, andai Ira nampak hanya sekali Kimi curang di belakang Ira,semua terbatal serta-merta. Faham Mr.Kimi?”
                   “Jangan kata satu syarat,sepuluh syarat pun Kimi mampu dan akan laksanakannya.” Mata kami berdua bertentang sekali lagi. Kini Ku rasa seperti ingin memeluk wanita bakal isteri aku itu sahaja. MasyaAllah. Kuatkan iman ini. 




                                                               -TAMAT-

3 comments:

puteri jalanan a.k.a annur said...

hehe...syahdu betul iramanya...tunggu bunga2 turun dari blog je,haha...teruskan menulis Amar...cewah...:D

Unknown said...

Pergh....... bukan rekaan haha

Unknown said...

Annur: slm genk,lama amar tak update blog nie,buzy keja hehehe.. jadi saja tulis cerita rekaan minda ini..huhu.. apa2x pun thanx bab baca... :)

Encik sofri,ini adalah rekaan semata-mata...tak da yang berkaitan samada mmasih hidup mahupun yang telah meninggal dunia hahahahaha....